Jak pracować z pacjentem mającym diagnozę Zespołu Aspergera/autyzmu wysokofunkcjonującego?
15 marca 2025. 09:00 - 18:00
| 450PLNJak pracować z pacjentem mającym diagnozę Zespołu Aspergera/autyzmu wysokofunkcjonującego?
Opis szkolenia:
Coraz częściej na psychoterapię zgłaszają się pacjenci z rozpoznaniem spektrum autyzmu. Specyfika funkcjonowania osób z wysokofunkcjonującym autyzmem wpływa na ich codzienne funkcjonowanie oraz na sposób nawiązywania relacji. Ważne, żeby terapeuta znał osiowe objawy ASD i to, jak mogą się przejawiać w relacji terapeutycznej. Dzięki temu będzie mógł dostosować sposoby i metody pracy do potrzeb pacjenta ze spektrum autyzmu.
W trakcie szkolenia omówimy osiowe objawy Zespołu Aspergera u dzieci i to, jak doświadczenia w wieku dziecięcym wpływają na tworzenie się przekonań i strategii radzenia sobie w wieku dorosłym. Omówimy sposoby na skuteczną psychoedukację, a także na edukację emocjonalną.
Skupimy się na charakterystycznych objawach Zespołu Aspergera w życiu dorosłym i na tym, jak razem z pacjentem zbudować konceptualizację jego trudności w taki sposób, żeby byłą dla niego zrozumiała.
Na przykładzie pacjenta z diagnozą Zespołu Aspergera i depresji omówimy modyfikację protokołów i oddziaływań terapeutycznych, niezbędną przy prowadzeniu psychoterapii.
Plan szkolenia:
- Zespół Aspergera u dzieci – charakterystyczne objawy, skuteczne metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem i nastolatkiem.
- Zespół Aspergera u dorosłych – objawy oraz trudności, z jakimi zgłaszają się pacjenci.
- Sposób przetwarzania informacji i postrzegania świata u osób z ASD – jak wpływa na przebieg terapii i jak dostosowywać sposób prowadzenia terapii dla potrzeb pacjenta.
- Tworzenie konceptualizacji pacjenta z ASD.
- Dlaczego ważna jest psychoedukacja i w jaki sposób ją poprowadzić?
- Jak pracować z pacjentem z diagnozą Zespołu Aspergera i depresji– jak modyfikować standardowe oddziaływania terapeutyczne i protokoły.